Makkøyra dypvannskai og tilførselsbane.
Foto: fra Johannes Martin Hennig: En tysk soldats dagbok
Makkøyra dypvannskai og tilførselsbane.
Foto: fra Johannes Martin Hennig: En tysk soldats dagbok
Makkøyra dypvannskai ved Engan. Her tok tyskerne i mot utstyr og materiell som trengtes til jernbanebyggingen. Dette er samme område som ovenfor.
Foto: Harry Bjerkli 2005
Her lå fangeleiren ved Makkøyra. Hit var det Johannes Hennig kom i 1944.
Foto: Harry Bjerkli
Fangeleiren i 1944.
Foto fra Johannes Martin Hennig: En tysk soldats dagbok
Johannes Martin Hennig, prest fra Hamburg, var fangevokter ved flere leirer i Nordland 1944-45. Hans bok ”En tysk soldats dagbok” har gitt oss verdifull dokumentasjon om fangeleirer og vei- og jernbanebygging i Nordland under 2. verdenskrig. Hennig var for det meste stasjonert i følgende tre leirer:
Makkøyra ved Elvkroken – Kalvik ved Leirfjorden – Mørsry ved Mørsvikbotnet
Jernbaneskinner som er losset ved Makkøyra. Vi ser også et lokomotiv med lastevogn.
Foto fra Johannes Martin Hennig: En tysk soldats dagbok
Foto: Harry Bjerkli 2005
Elvkroken ved bunnen av Leirfjorden. Vi ser arbeidsbane som går fra djupvasskaiet på Makkøyra og opp i Kobbelvdalen. I bakgrunnen til høyre ser vi fangeleiren.
Kjøpmannen i Elvkroken husket godt en nifs episode da han så dette bildet. Han dorget i elva, da han plutselig kom i skuddlinjen. Tyske soldater sto på brua og skjøt etter noen russiske krigsfanger som akkurat da hadde rømt fra fangeleiren.
Foto: Lyder Kvantoland, Sørfold Lokalhistorielags fotografier i Galleri Nor
Her et bilde fra Elvkroken i 2005. Bildet er tatt fra E6, mens bildet ovenfor var tatt fra en høy bergskrent som ligger bak der butikken står i dag. Jernbanebrua lå akkurat der gatelysstolpen synes på bildet.
Foto: Harry Bjerkli 2005
Bilde fra Elvkroken, mot Makkøyra. Foto: Harry Bjerkli 2005